پانکراس بیونیک و جلوگیری از هیپوگلایسمی

22 ژوئن2017- یک کارآزمایی جدید بر روی  iLet یا پانکراس بیونیک نشان داد که این پانکراس مصنوعی در جلوگیری از هیپوگلایسمی در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 موفق عمل می‌کند.

 iLet محصول فکری Edward Damiano رئیس شرکت بیونیک است که هدف او دریافت تاییدیه برای این دستگاه از سازمان غذا و داروی آمریکا تا پایان سال 2018 است.

 Damiano قبلاً این دستگاه را با نام "پلی به درمان" معرفی کرده بود، زیرا این دستگاه قادر است با کنترل میزان انسولین و همچنین تزریق گلوکاگون به بدن در هنگام افت شدید قند خون شبیه به یک پانکراس واقعی عمل کند.

در این پانکراس مصنوعی دوگانه از dasiglucagon که آنالوگی از گلوکاگون انسانی است، استفاده می شود. پیش از این Dasiglucagon توسط یک شرکت دارویی دانمارکی ساخته شده بود. ده فرد بزرگسال در فاز IIa این کارآزمایی شرکت داشتند، همه‌ی آنها برای مدت 8 ساعت برای آزمایش این سیستم در کلینیک حضور داشتند.

محققان انسولین پایه‌ی شرکت کنندگان را به دو برابر میزان طبیعی آن افزایش دادند، تا احتمال هیپوگلایسمی را در این افراد افزایش دهند و ایمنی دستگاه iLet را در جلوگیری از هیپوگلایسمی  آزمایش کنند. همه‌ی شرکت کنندگان  بدقت در کلینیک تحت نظارت بودند تا خطری آنها را تهدید نکند.

برای اولین وعده‌ی غذایی در روز به هنگام ناهار، به بیماران انسولین بولوس استاندارد داده شد و متعاقب آن 30 دقیقه ورزش انجام گردید تا تحویل گلوکاگون تحریک گردد.

 آلگوریتم‌های دوزینگ اتوماتیک در پاسخ به افت قندخون، گلوکاگون مورد نیاز را به بدن شرکت کنندگان تحویل داده و سبب گردید مقدار قندخون شرکت کنندگان به ترتیب در 70 و 65 درصد از زمانها برای dasiglucagon و یک نوع  گلوکاگون نوترکیب، درمحدوده‌ی هدف باقی بماند.

 دکتر Russell مدیر این تحقیقات گفت: نتایج کارآزمایی با dasiglucagon یک گام مهم به سمت دوران جدید مدیریت خودکار دیابت است، ما اکنون یک کاندید دارویی پایدار در اختیار داریم که پتانسیل استفاده برای پیشگیری اتوماتیک از هیپوگلایسمی را دارد.

نتایج این تحقیق نشان می دهد که استفاده از dasiglucagon ایمن است و بخوبی تحمل می شود، همچنین هیچ اپیزودی ازهیپوگلایسمی شدید در این تحقیق گزارش نگردید. محققان در حال حاضر از این یافته‌ها برای توسعه‌ی بالینی استفاده ازdasiglucagon در سیستم پمپ iLet استفاده می‌کنند.

 دکتر Damiano گفت: با بررسی مطالعات علمی منتشر شده در مجلات پزشکی در هفت سال گذشته، ما توانستیم الگوریتم‌های دوزینگ انسولین و گلوکاگون را برای پانکراس بیونیک دو هورمونه برای بزرگسالان و نوجوانان مبتلا به دیابت نوع 1 و نوجوانانی که در مرحله‌ی پیش از ابتلا به دیابت نوع 1 هستند، بهینه‌سازی کنیم.

او افزود: این الگوریتم ها هم اکنون به دستگاه iLet افزوده شده اند، درعین حال ما مشتقانانه در انتظار تولید یک نوع "آنالوگ گلوکاگون پایدار"، قابل پمپاژ و مناسب برای استفاده ‌ی طولانی مدت  در سیستم پانکراس بیونیک دو هورمونه هستیم.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/jun/new-bionic-pancreas-trial-shows-glucagon-infusion-to-be-successful-in-preventing-hypos-93590917.html